• Iver Daaland Åse

Luftfart under en pandemi

Updated: Apr 16


Det er mest ansatte å se rundt om på Gardermoen. Foto: Iver Daaland Åse

I dagens pandemi-situasjonen er reiser blitt noe man helst skal unngå. Folkehelseinstituttet fraråder alle reiser som ikke er strengt nødvendige, og dette har satt sitt særpreg på luftfarten.


Det er en tom innsjekkingshall som møter de få reisende ved Gardermoen. Foto: Iver Daaland Åse


Hverdager bruker ofte å være travle dager på Gardermoen, med høy frekvens på rullebanen og mye folk på jobb. Oddleiv Apneseth, Objektleder i securitas kan fortelle at det har vært mye mindre folk den siste tiden, både blant ansatte og passasjerene.


Over hele Gardemoen ses stengte serveringssteder, avgrenset med plastfolie og møbler. Foto: Iver Daaland Åse

Tomme deler av terminalene, stengte butikker, sperringer og lite folk. Dette er alle tegn man ser på gardermoen for tiden, med et begrenset antall flyvninger blir også driften nedjustert til det som trengs. 


Et svært begrenset serveringstilbud er enda mer begrenset ved terminal utland. Foto: Iver Daaland Åse

Med kun 4 utenlandsflyvninger ut påvirker dette også taxfree, som utenom de spesifikke flyvningene holder stengt. – Vi åpner kun til de flyene som går, og ellers jobber vi i de andre butikkene, sier en ansatt. Det er heller ikke store mengden fly som kommer inn fra utlandet lenger, og med strengere grenseregler risikerer de som ikke har noe her å gjøre å bli bedt om å snu på grensen. De som kommer inn blir møtt med karantene og helseinformasjon.


Oversiktsbilder viser en rekke Norwegian fly parkert der man ellers ville parkert privatfly og postens fly. Foto: Avinor

Flyene som ikke er i bruk hos flyselskapene står parkert på en mengde forskjellige plasser, og Gardemoen er innett unntak. Andreas Hjørnholm, presseansvarlig i Norwegian opplyser på e-post til Søringen at de har 39 fly i "Active storage" (klar for aktivitet på kort varsel) på Gardemoen. SAS skriver på sin Facebook side at de totalt har 96 fly på bakken, fordelt over flere flyplasser.


SAS-fly parkert på rekke og rad. Foto: Iver Daaland Åse

Slike nedjusteringer skjer altså ikke uten videre, alt dette er et resultat av færre reisende. Norge og flere andre land har lagt restriksjoner på særlig utenlandsreiser, men også reiser innad i Norge frarådes så framt mulig. Da blir det færre passasjerer og av hensyn til hygiene går derfor også ombord-/av-stigninger noe tregere.


Ombordstigning med store mellomrom. Foto: Iver Daaland Åse

Intill videre ser situasjonen ut til å stå i ro, og man vet lite om når man kan forvente normal drift igjen ved norske flyplasser. De få flyene vil fortsette å gå og maskinene som vi ellers er vandt med å se i luften vil nok bli stående stille en stund til.


Norwegian-Dreamlinere på rekke, med innpakkede motorer. Foto: Iver Daaland Åse


38 views

Søringen er beskyttet under generelle regler for opphavsrett og arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Søringen fungerer som lokalavis for Oslo-regionen.

Søringen står ikke til ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.

Ansvarlig redaktør Ellen Lande Gossner

Redaktør               Christian Breidlid

Les mer "Om oss"